مراتب عاقبت بینی و عقلانیت

محمدامین مروتی

مولانا در دفتر اول آورده است که فرق انسان ها در میزان عاقبت نگری شان است. هر چیز سفیدی شکر نیست. ممکن است زهر باشد:

۲۵۹۵      چَشم آخِربین تَوانَد دید راست                 چَشمِ آخُربین غُرور[1] است و خَطاست

۲۵۹۶      ای بَسا شیرین که چون شِکَّر بُوَد             لیک زَهر اَنْدر شِکَر مُضْمَر[2] بُوَد

اما عاقبت بینی مراتبی دارد. عاقلان به بو سم را از شکر تشخیص می دهند. عده ای باید آن را بچشند. عده ای باید بخورند تا متوجه سمیت شوند و عده ای زمانی متوجه می شوند که عوارض سم بر بدن و در مدفوع ظاهر گردد:

۲۵۹۷      آن که زیرک‌تَر به بو بِشْناسَدَش              وان دِگَر چون بر لَب و دَندان زَدَش

۲۵۹۸      پس لَبَش رَدَّش کُند پیش از گِلو             گَرچه نَعْره می‌زَنَد شَیْطانْ کُلوا[3]

۲۵۹۹      وان دِگَر را در گِلو پیدا کُند                    وان دِگَر را در بَدَنْ رُسوا کُند

۲۶۰۰      وان دِگَر را در حَدَث[4] سوزِش دَهَد            ذوقِ آن زَخْمِ جِگَردوزَش دَهَد

عده ای پس از گذشت زمان و عده ای پس از مرگ و در قیامت متوجه حقیقت سم می شوند:

۲۶۰۱      وان دِگَر را بَعدِ اَیّام و شُهور[5]                  وان دِگَر را بَعدِ مرگ از قَعْرِ گور

۲۶۰۲      وَرْ دَهَنْدَش مُهلَت اَنْدر قَعْرِ گور               لابُد آن پیدا شود یَوْمُ النُّشور[6]

 

 


[1] غرور: فریب

[2] مضمر: پنهان

[3] کلوا یعنی بخور

[4] حدث: مدفوع

[5] شهور جمع شهر یعنی ماه ها

[6] یوم النّشور یعنی قیامت

     ,دِگَر ,عاقبت ,شوند ,یعنی ,            ,عاقبت بینی ,مراتب عاقبت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دکوراسیون اتوبار تهران آتی بار سیم کارت همراه اول وب بی کی فان فروشگاه اینترنتی دانا فایل باسکول ، لودسل ، ویفیدر بلت فیدر محک دیزاین